در تجزیه ی لغوی کلمه ی "دانش گاه" دانش که اسم مصدر دان، به معنای دانستن است بر سر گاه که پسوند مکان می باشد، آمده است. برای همه ی دانش گاهیان کاملن مشخص است که منظور از دانش گاه، محل دانش است. با این وجود در دانشگاه های ما، این کلمه تعبیر ناصحیحی پیدا کرده است. دانش، حوزه ی همه ی دانسته های بشر می باشد نه صرف تکرار و حفظ کردن چند باره و متناوب دروس علوم پزشکی. چنین می نماید که شایسته است دانشگاه ما نیز در کنار فعالیت های گسترده ی خود در حوزه ی سلامت و علوم پزشکی به این نکته توجه ویژه داشته باشد.
امروزه در دانش گاه های موفق جهان، فعالیت های متنوعی جهت شکوفا نمودن استعدادهای دانشگاهیان و با نشاط تر کردن فضای دانشگاه انجام می گیرد. این فعالیت ها، گستره ای از انواع برنامه های فرهنگی- هنری – ادبی تا حوزه های مختلف پژوهشی را در بر می گیرد.
از این رو بر آنیم تا با بهره گیری از تجربه های موفق دیگران و با توجه با پتانسیل فراوان دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طرح ذکر شده را به مرحله ی اجرا در آوریم. به نظر می رسد این طرح، نقش به سزایی در پویایی و نشاط فضای پژوهشی دانشگاه داشته باشد. ازطرفی ایده های موجود در سخنرانی های مختلف، دنیایی از ایده های ناب و نو را فراروی مخاطبین خواهد گشود که البته نقش اصلی و اساسی دانشگاه نیز همین است.
محمد مهدی ظاهرنسب
سرپرست گروه دانشجویی کاشفان استعداد پرورش گران اندیشه (کاپا)